Twitter Facebook Delicious Digg Stumbleupon Favorites More
Satu Perjalanan Ke Arah Financial Freedom

07 March 2014

Bertindak sebelum terlambat, Pesanan buat diri dan Kajian Kes

Salam dan jumpa lagi..

Sebenarnya byk idea yg aku nak tulis ni, mcm2..asalnya nak tulis pasal networking..apa pentingnya network..apa kisah disebalik Nuaraca Network..tapi xpela, lain kali aku tulis psl tu.

Kali ni aku rasa nak tulis pasal satu topik yang sebenarnya biasa-biasa jer, tapi ianya juga mcm pesanan buat diri aku jugak la, kalau korang rasa korang pun sama mcm aku, anggap jela kita sama2 bincangkan topik ni.

ok, dari dulu lagi aku ni mmg dalam kategori "Silent Reader". Korang semua mesti tau apa benda tu. Aku suka membaca, dan x suka nak komen..even malam2 pun kalau xde keja atau ada masa free, aku buka internet dan jenguk2 baca blog org, tapi xde nak komen apa-apa, baca jer.. sambil2 tu tgk mana web2 yg best..masuk forum pun baca jer..dulu aku selalu masuk Carigold...Pendek kata..kira tu mcm hobi aku juga lah..

Dalam wat bisnes pun lebih kurang juga. Aku suka wat bisnes..sapa x nak wat duit..tapi selalunya aku akan amik masa dulu, baca dan baca sampai aku puas hati, nak fikir2 dulu, nak tunggu kawan2 lain mula dulu, pastu tgk yg join berjaya ke x dan macam2 sebab la. Dalam pada tu kalau ada orang ajak aku wat apa-apa pun, jawapan standard aku pun sama la;

" ko wat la dulu, aku belum kaji lagi "
" ko jalan la dulu, nanti kalau ok aku join "
" aku nak tgk testimoni dululah "

macam2 lagik la, sehinggalah masa berlalu ngn pantas..dan akhirnya aku teruskan la apa yg aku buat ni macam biasa.

Cumanya kali ni aku rasanya nak ubah sikit stailnya...dengar mcm nak agresif sikit kan. Xdela juga sebenarnya.. sbb ada betulnya juga apa yg aku buat sebelum ni, kaji dulu, tunggu tgk org lain wat dulu baru nak mula, tgk testimoni dulu sampai puas hati dll. Apa yg betulnya, sbb yg selalu aku buat ni kalau benda tu pakai modal yg besar, mana la tau kot2 gagal ke, x jadi ke, masak gak nanti kan..ok, tu betul..

cuma, kalau modal kecil, mcm mana lak?? agak2 kalau kita try, apa jadi.. rugi sgt ke kalau kita wat jer, cuba dulu tgk..kurang2 kita tau sendiri..adat la kan, x cuba xtau..tapi kalau jadi mcm mana...senang ceta, kalau nak buat alasan, macam2 kita akan bagi..pointnya, nak ke x nak jer..

jadi kali ni, sementara aku nampak peluang ni dah ada, modal lak kecil dlm 100 jer..maafla, mungkin nilai ni besar pada korang..tapi pada aku, dgn nilai tu kalau x berjaya pun, aku x ralat. kurang2 aku cuba, xde la nak pikir sgt...100 tu kalau org mcm aku ni isap rokok, seminggu lebih jer dah abis, makan kat luar 4 5 kali pun dah abis kot..:)

ok, balik ceta psl peluang ni..selalu sgt kita dgr, peluang x dtg selalu, kalau x amik, mungkin xkan datang lagi..atau lambat lagik nak datang balik..masa akan terus berlalu kan? so, skrg aku nampak satu peluang, potensi yg besar, baru dan boleh pergi jauh..jadi apa aku nak buat? ulang benda yg sama yg aku buat? rasanya kali ni x kot, aku nak wat jer, apa nak jadi jadila, kurang2 aku cuba..modal?? xper, kalau x jadi pun aku anggap dah xde rezeki..tapi kalau jadi??

ok lah..nak amik langkah selamat sikit..wat research sikit..dah aku wat, background benda yg aku nak buat dah aku check sikit sebanyak..so apa mcm mana skrg, nak tunggu lagi,  x kot, kali ni, aku nak set, nampak jer peluang aku nak rembat, kasi jalan jer dulu, apa2 belakang ceta..perghh, dengar mcm nak agresif jer..yela, modal kecik jer, layan jela..yg besar2 sebelum ni pun aku ada buat, take the risk sikit2 tu biasa la kan, hehe..

tapi ada satu masalah lagik aku ni sebenarnya.. aku jenis jenis malas nak carik2 org ni, malas nak promot2 kat org, aku jenis layan sorg2 jer, apa2 aku tanggung sendiri..ok la kan.. so pendekatan aku kali ni, aku wat sambil share2 la ngn kawan2, "sharing is caring" ayat standard gak ni..xde paksaan, aku cuma bgtau kat kawan2 terdekat, aku nak wat, diaorg nak join ke x, terpulang, nak kaji dulu mcm aku wat dulu2 pun ok, nak tunggu kot2 aku berjaya pun, harap2 la, ok gak.. aku cuma nak share jer, ikut x ikut tu pilihan sendiri, duit sendiri kan..

uiks, mcm panjang lak aku dok membebel sorg2 ni haha..xper, ni blog aku kan, sapa nak kisah..lagipun kalau korang baca post aku ni, korang pun mesti macam aku gak, "Silent Reader" kan??

Agak kena x topik aku pilih ni, "Bertindak sebelum terlamat", Pesanan buat Diri". Kena la kot kan.. yg penting pada aku, masa xkan tunggu kita, ianya akan berlalu dan berlalu..peluang datang x selalu..so kalau dah nampak, jalan jer..alasan kalau nak bagi, macam2..nak ke x nak jer..

ok, apa tu Kajian Kes lak?

yg nie macam best jer..oklah, ni aku wat research skit, kisah daripada org yg buat Video tapi, korang dah tgk kan, kalau x, cuba selak2 balik post aku sebelum ni.. nama dia pun famous dah dalam bidang ni, otai dalam bisnes yg aku nak wat ni, sapa nama dia, korang carik la sendiri..mcm biasa la kan, kaji dulu..kan nak tgk testimoni..hehe..

ok kita cuba lihat sikit faktanya... dia mula join bisnes ni bila? agak2 sekarang berapa la income dia? mari kita tgk..

jap, sebelum tu kan, mari kita teka, apa yg korang akan pikir atau cakap kemudian nanti..mcm yg standard aku akan cakap kat aku sendiri gak sebelum ni..

"alah, dia bolehla dapat byk, dia join awal"
"dia dapat mcm tu, sbb dia rajin promot, aku ni malas bab cari2 org ni"
"dah mmg rezeki dia, nak wat cemana"

mcm2 la lagi kan..pada aku kali ni senang jer, dia dapat banyak sbb dia rajin..sbb usaha dia..jadi kita skrg mcm mana, nak tunggu lagi perhatikan tgk jer.. masa akan terus berlalu dan berlalu..dan dia akan teruskan apa yg dia dah buat..xper, persoalan tu semua jawab sendirila kan...

ok, kita tgk bila dia start...

Bulan Julai 2010 dia mula... dia dapat RM59.30...sikit jer kan..yela bisnes modal pun kecik kan...
Ogos 2010 - RM532.06 ... ok dah skit ni, modal pun dah cover, cuma mungkin ada kos2 lain yg x cover lg
Sept 2010 - RM1293.03
Okt 2010 - RM1823.65
Nov 2010 - RM2675.12
Dis 2010 - RM3415.11

Jan 2011 - RM3716.73
Feb 2011 - RM3769.37
Mac 2011 - RM3971.57
April 2011 - RM3705.24
Mei 2011 - RM4127.73
Jun 2011 - RM3613.97
Julai 2011 - RM3912.87
Ogos 2011 - RM3957.29
Sept 2011 - RM3825.21
Okt 2011 - RM4102.54
Nov 2011 - RM4334.57
Dis 2011 - RM4542.38

Jan 2012 - RM5237.25
Feb 2012 - RM5435.57
Mac 2012 - RM6486.23
April 2012 - RM6842.02
Mei 2012 - RM9657.42
Jun 2012 - RM11741.73
Julai 2012 - RM13384.83
Ogos 2012 - RM14625.60
Sept 2012 - RM15190.66
Okt 2012 - RM16707.48
Nov 2012 - RM17324.56
Dis 2012 - RM18784.73

Jan 2013 - RM20,573.28
Feb 2013 - RM21852.49
Mac 2013 - RM24895.34
April 2013 - RM33201.43
Mei 2013 - RM32864.92

....
....
....
....

Menarik kan? Agak2 korang berapa pendapatan dia skrg sebulan? sebab data tu pun ada sampai Mei 2013. Time aku wat post ni dah masuk Mac 2014..Cuba korang kaji tgk...wat research skit..

Tapi aku dah kaji dah, jawapannya aku dah dapat..nak tau berapa??

Jawapannya = RM250,000.00 sebulan
ya, tiap2 bulan..

X percaya? Terpulang... tapi inilah kuasa Pasif Income. yang pasti ianya xkan berkurang.. sampai bila.. yang ni aku x boleh nak jawab... tapi kita nak tunggu tgk lagi ke mcm mana skrg..

Jumpa lagi.
Share:

0 comments:

Search Box by All Blogger Tricks

Langganan Artikel Percuma

Dapatkan Artikel terbaru yang sentiasa diupdate secara percuma. Jadilah yang pertama mengetahuinya!! Masukkan email Anda di bawah dan klik Subscribe:

Delivered by FeedBurner

Search This Blog

ChatBox

Hubungi Saya:


Nuaraca
Tel/SMS/Wasap: 012 2876187
email: nuaraca@gmail.com

FB:
https://www.facebook.com/nuaraca



Popular Posts

Featured Posts

Recent Comments

Contact Form

Name

Email *

Message *

Total Pageviews

link rel="stylesheet" type="text/css" href="http://blogger-json-experiment.googlecode.com/svn/resources/blogger-feed-rotator-plugin/default-style.min.css"/>

top navigation

Blog Directory
Blog Directory & Search engine
blogarama - the blog directory
Blog Directory by Blog Flux

Link Partner

Nuaraca

Letakkan Logo ini dengan menggunakan kod di atas ke web atau blog anda dan emailkan web atau blog anda ke

nuaraca@gmail.com

Copyright © Nuaraca Network | Powered by Blogger
Design by SimpleWpThemes | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com & Distributed By Protemplateslab